Till dig som har rätt till Busskort

Busskort delas ut på expedition första skoldagen till dem som uppfyller kraven för ett sådant. Busskortet ska ses som en värdehandling och ska sparas under hela skoltiden. Kortet laddas om inför varje nytt läsår, om kortet har kastats kommer det att redovisas som förlorat, se nedan.

Kraven för att få busskort är att avståndet från bokföringsadressen till skolan är minst 6 km, samt att du inte har inackorderingstillägg. Du har bara rätt till skolkort t.o.m. vårterminen det år du fyller 20 år. Undantag är särskoleelever, där gäller 21 år istället.

Årsbiljett eller Läsårsbiljett? Vilken typ av biljett du får beror på vad din kommun har beslutat:

Boxholm – Läsårsrsbiljett
Finspång – Årsbiljett
Kinda – Årsbiljett
Linköping – Årsbiljett
Mjölby – Läsårsbiljett
Motala – Läsårsbiljett
Norrköping – Årsbiljett
Söderköping – Årsbiljett
Tranås – Läsårsbiljett
Vadstena – Årsbiljett
Valdemarsvik – Årsbiljett
Ydre - Läsårsbiljett
Åtvidaberg – Årsbiljett
Ödeshög – Årsbiljett

Skillnaden på Årsbiljett och Läsårsbiljett är följande: 

Årsbiljett

Biljetten är giltig 365 dagar från första giltighetsdag och gäller under hela trafikdygnet. Du måste skriva ditt namn och födelsenummer (år-månad-dag) på baksidan av kortet för att det ska vara giltigt. Vid en färdbeviskontroll måste du kunna legitimera sig.

Läsårsbiljett (skolkort)

Biljetten är giltig under läsårets tidsperiod, inkl. lovdagar från kl 05.00-19.00. Sista påstigning inkl. byten skall göras före kl. 19.00. Biljetten är personlig. Du måste skriva ditt namn och födelsenummer (år-månad-dag) på baksidan av kortet för att det ska vara giltigt. Vid en färdbeviskontroll måste du kunna legitimera sig.

OBS! Oavsett om det är ett Årskort eller Läsårskort ska busskorten hanteras som en värdehandling. Om det blir fel på ett kort får det inte kastas. Busskortet ska sparas under sommarlovet för att laddas på nytt till nästa läsår. Om kortet har kastats kommer det att redovisas som förlorat, se nedan. Skolan registrerar vilket nummer kortet har.

Byte/ersättning av skadat eller förlorat kort

Vid skadat kort ska du redovisa det skadade kortet på expeditionen, där du får ett nytt kort. OBS! Det nya kortet gäller samma dag från kl 14.00 bara om beställningen skickas före kl.09.00. I annat fall gäller det inte förrän nästa dag.

Vid förlorat kort ska du anmäla detta på expeditionen, och för en kostnad av 200kr spärras det gamla kortet och du får ett ersättningskort.

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår