Boende/Ansökan

På skolområdet finns 5 fasta byggnader samt 2 modulhus (Paviljonger) med totalt 206 platser. Vi har enkelrum i olika storlekar samt dubbelrum. Rummen hyrs ut omöblerade och eleven behöver ha med eget husgeråd om det finns behov av matlagning. Eleven behöver även ha med eget städmaterial. I de fasta byggnaderna finns gemensamt kök och allrum samt tvättstuga.

De elever som blir placerade i Paviljongerna (tillfälliga boendena) har inte direkt anslutning till kök och tvättstuga men kan få behörighet till kök och tvättstuga om det finns behov eller önskemål. I Paviljongerna delar 3 elever badrum med varandra. Hyrorna varierar för de olika rummen beroende på storlek och antal elever i rummen. Hyran betalas från och med sista halvan av augusti till första halvan av juni dvs totalt 10 månader. Augusti och septemberhyran kommer på samma faktura. Hyresavin ska komma betalningsansvarig tillhanda någon gång mellan de 25 och 30/31 de 10 månader som hyran ska betalas. Hyresfakturan betalas i efterskott och betalningsansvarig har 30 dagar på sig att betala. Hyran betalas oberoende av nyttjandegraden (APL och lov inräknade i hyran). I hyran ingår frukost, kvällsmat och kvällsfika.

Så här ser hyrorna ut för läsåret 2022-2023:

Enkelrum: 4200 kr/månad

Del i enkelrum: (2 elever i ett enkelrum) 2800 kr/månad/elev

Dubbelrum: (2 elever i ett större rum) 3450 kr/månad/elev

Enkelrum med gemensamt badrum med 2 andra elever: 3600 kr/månad

Ansökan

Som ny elev och som önskar boende skickar du in din ANSÖKNINGSBLANKETT  för boende när du fått ditt slutliga antagningsbesked . Vi beslutar om eleven får boende utifrån restid så var noga med att fylla i rätt och utifrån den kommunikation som kommer att vara aktuell för just dig. Det kan finnas skillnader för buss/tågtider under sommaren.

Blanketten skickas till skolan per post (inte mail) efter att den definitiva antagningen är klar i juli 2024.

Förändras någon information från det ni skrivit i boendeansökan tex adressändring eller byte av betalningsansvarig är det viktigt att ni informerar enhetschef om detta.

För tillfället är det stor efterfrågan på boendeplatserna och det är ingen garanti att eleven får ett eget rum utan kan behöva dela med en annan elev.  Om du känner någon annan elev som du vill dela rum med är vi väldigt tacksamma om du skriver det i din boendeansökan

Förlängning av boende

Du som redan har boende behöver inför varje läsår skicka in en förlängning av boende så att vi vet att du vill bo kvar. Blanketten ska vara Fritid/Boende tillhanda senast 2024-05-31, skicka blanketten via mail eller post. När vi fått in ansökan så skickar vi ut nytt avtal. 

Ansöker du inte inför nya läsåret tolkar vi det som att du inte vill ha kvar boendet på Vretas elevhem.

Uppsägning av boende

Har du inte längre önskemål eller behov att bo på elevhemmet behöver en uppsägningsblankett lämnas till enhetschef eller fritidspersonal. Det är en månads uppsägningstid räknat från den förste kommande månad om inget annat är överenskommet. När eleven flyttar ut ska rummet städas grundligt utifrån boendets checklista för städ. Nyckel och tagg lämnas till enhetschef eller fritidspersonal.

Vad gör jag om nyckel och tagg försvinner?

Finns personal tillgänglig kan du kvittera ut en ny nyckel och/eller tagg mot en kostnad med 300kr för nyckel, 100kr för tagg.

När det inte finns personal tillgänglig (se schema personal) som kan kvittera ut nyckel/tagg behöver du kontakta Securitas Nyckeljour på 010 – 470 52 22 och uppger att du är elev på Vreta Elevhem. För att bli insläppt behöver du kunna legitimera dig innan Securitas släpper in dig. Det kostar 500kr att anlita Nyckeljouren så se till att ha koll på nyckel och tagg, speciellt om du stannar över helg då det inte finns personal på plats.

Del av ett hus Del av ett hus köket i ett elevboende

Copyright © Naturbruksgymnasiet Östergötland 2024

Informationsansvarig ingela.appelsved@regionostergotland.se och infomaster maria.korsman@regionostergotland.se